Anteckningar från Viksjö Båtklubbs arbetsgruppsmöte torsdagen den 10 december 2009 i Veddesta restaurang.

Till mötet kom det ca 20 medlemmar.

Sjögruppen

Efterlystes vad som kommer att hända med badplats nära nya bastun. Kaj förklarade lite.

Vid sjösättningsrampen har gallret körts sönder så det har blivit skarpa kanter som man kan göra sig illa på. Bör fixas.

Varje brygga har fått en ansvarig.

Södra bryggan gjordes ordentlig ren med tryckvattenspruta.

En del underhåll av bryggorna återstår, t.ex. oljning av trävirke.

De nya betongpontonerna måste läggas ut. Föranledde viss diskussion om vad som egentligen är vår tomt. Kättingkontroll efterlystes, men en sådan utfördes tidigare i år.

Sjösättningsgruppen

Positivt att vi kan ta upp en del båtar redan på fredagen. Bör vi fortsätta med.

Ifrågasattes om vi behöver gula trucken, men allmänt ansågs att vi tycker det är bra med denna.

Som vanligt blir det en del diskussion om landbåtarna. Viss irritation om dessa finns det alltid, men i verkligheten fungerar det relativt bra. I år skickade vi ut e-post till alla landbåtägare där vi har en adress innan upptagningen.

Landgruppen

Jan Nordstrand vill avgå som gruppledare.

Slyrensning har gjorts under året.

Förstärkning av marken söder om truckgaraget gjordes. Var inte i så dåligt skick som vi trodde.

Den grusning vi inte gjorde i år, bör vi försöka att göra nästa år.

Bygg-gruppen

En hel del underhållsarbete har gjorts.

Bastun har byggts. Total kostnad hamnade på ca 20 000 kr, men visst arbete med elförsörjning återstår.

Arbetstiden för bygget rapporterades ha varit ca 300 h.

Truck- och verktyg-gruppen

Trucken har de senaste åren förbättrats och anses nu vara i bra skick.

Verktyg används av medlemmarna. Något bättre ordning efterlystes. Mera grönfärg för att märka dem?

Stora vagnen fick nya hjul.

El + VA-gruppen

Ett problem är att Linus har svårt att hitta tid för att arbeta för VBK. Vi har även andra medlemmar med el-kompetens. Varför inte engagera dessa mera?

Efterlystes säkerhetsöversyn av elanläggningen. Viss sådan gjordes under året.

Vi hittade felet för kabeln till södra bryggan. Nya kablar drogs.

Måste vi byta ut kabeln längs södra bryggan eller är det bara en kortare del som är dålig?

Nya lampor har monterats, vilka är strömsnålare än de gamla.

Lampan i masten vid Leffes båt är inkopplad via eluttag och försedd med en timer. En permanent anslutning bör göras.

4 övervakningskameror har installerats. Fungerar bra. Ett frågetecken är den som sitter på masten vid Leffes båt och tittar mot grinden.

Trivselgruppen

Trivselgruppen har ordnat med flera lyckade arrangemang. Dessutom brukar det finnas frivilliga krafter som hjälper till, t. ex vid sjösättning och upptagning.

Hemsidan

Hemsidan fungerar numera bra med ny webmaster.

I medeltal är det ca 70 besökare per vecka.

Hasse B. visade mig en del besöksstatistik om hur sidan har fungerat.

Ca 92 % av besökarna har varit från Sverige. (En del av utlandsbesöken står jag nog själv för!)

Valberedningen

Valberedningen har studerat årsberättelserna och konstaterat vilka som avgår eller står till nyval.

Robert Pihlblad vill lämna suppleantposten.

Kommande möten etc.

Årsmötet bestämdes till 23 februari.

26 januari blir det ett styrelsemöte. Det finns redan ett möte inplanerad i januari.

8 maj sjösätter vi föreslogs. Årsmötet bestämmer.

Diskussion om vi skall ta upp båtarna i slutet av september eller början av oktober. Blev väl ingen rekommendation?

Jag roade mig att ta fram statistik från senaste åren via VBK-nytt. Slutet av september har varit vanligast.

Avslut

Träffen avslutades med en exklusiv och välsmakande (men inte dyr) middag.

Hasse Nordahl underhöll med sång och gitarrspel.

Vid anteckningsblocket

Johan Nygaard