Kort referat från Årsmötet 2011.

Mötet genomfördes tisdagen 22 februari 19-22 inklusive en paus i mitten av mötet med macka och kaffe.

De sedvanliga medlemmarna valdes som ordförande respektive sekreterare för mötet: Kjell Lindström och Johan Nygaard.
Punkter enligt vad som listas i stadgarna eller hade omnämnts i kallelsen genomlöptes utan anmärkningar, förutom följande punkter, där en viss diskussion uppstod:

Avgifterna behöver höjas.
Dels, för att täcka upp för det kortfristiga lån styrelsen tagit upp. Det innebär en extra avgift i år om 200:- för alla medlemmar med båt i klubben.
Dels, för att klara de stigande löpande utgifterna under året, så ökar vissa avgifter.
Båtavgiften för medlemmar med ordinarie bryggplats ökar med 100:-.
Båtavgift för plats på land sommartid ökar med 100:- och 50:- för vintertid.
Årsavgiften (för alla) ökar med 25:-.
Styrelsen förvarnade om att höjningar kan komma att behövas även nästa år.
Mötet antog styrelsens förslag.

Anslutningen till kommunalt avlopp. Flera fastigheter har eget "avlopp" förutom VBK, bl.a. Vattenverket. En anslutning till kommunalt avlopp anses vara angeläget för dessa fastigheter som ligger i anslutning till vattenskyddsområdet Östra Mälaren. Alla fastigheter måste betala anslutningsavgiften.
Vad skall styrelsen få i uppgift att göra här? Jo, se till att vi blir anslutna och eventuellt på ett sätt så att vintervatten och avlopp möjliggörs. En arbetsgrupp med kunniga medlemmar i anläggningsarbete bildas. Styrelsen fick godkänt på förslaget att utöka beloppet för depositionsavgiften för marken med upp till 2.500:- för anslutningen.

Vakthållningen. Kameraövervakningen har givit information om när och hur stölderna har skett. En anpassning till denna information bör göras och flera medlemmar uttryckte sitt stöd för detta och utökad bevakning. Styrelsen fick i uppdrag att se över vaktsystemet och föreslå nytt system till nästa år.

Utan diskussion utsågs Örjan Björnsson till hedersmedlem. Örjan var ordförande under ett antal år. Bl.a. var han en av arkitekterna bakom friköpet av marken.
Dessutom avtackades sekreteraren Johan Nygaard, för sitt omfattande arbete för klubben, med en present av ordföranden Kaj.