2012-05-14

VBK:s Miljöpolicy

Sammanfattning
Sunt förnuft gäller även i miljöfrågor. Riskera inte att förorena vattnet med något som du inte vill dricka och se till att vårt hamnområde hålls rent och prydligt.

Klicka på länkarna nedan för att komma till respektive avsnitt.
VBK-Miljöorganisation
Avfallshantering
Östra Mälaren är nu vattenskyddsområde
Anmälan om olyckshändelse
Båtbottenbehandling
Samarbete med Kommunen och andra båtklubbar
Övrig information & broschyrer
Under årsmötet 2014 presenterades en del krav på båtklubbar, klicka här.
Båtbotten info 140331, klicka här.

VBK-Miljöorganisation
Fritidsbåtshamnar är numera klassade som miljöfarlig verksamhet och med dagens regler skulle vår hamn aldrig fått anläggas. Nu finns den där och får vara kvar så länge vi följer de lagar och bestämmelser som hela tiden skärps vad gäller miljöskyddet.
Järfälla kommun är genom sin Miljö- och hälsoskyddsavdelning ansvarig för tillsyn och utför inspektioner av Järfällas båtklubbar.
Alla båtklubbar måste ha en miljöorganisation och en avfallshanteringsplan som skall hållas aktuella.
Alla medlemmar är skyldiga att sätta sig in i de lagar och regler som gäller och nedan finns en sammanfattning.
I klubbhuset finns en A4-pärm (gul) där ni kan läsa om vårt miljöarbete och om ni har några frågor eller förslag kan ni tala med VBKs miljöombud.

Miljöombud/ordfKai Lundström 070-73 65 741
Miljöombud Lars-Erik Högquist 070-56 37 795
Miljöombud Sven Andersson 070-52 18 894
Miljöombud Ingrid Jansson 08-580 393 65
Hamnkapten Janne Hägerholm 070-20 80 432

Avfallshantering
I soptunnorna vid infartsgrinden får endast läggas hushållssopor (helst brännbara). SITA tömmer dessa varje fredag under perioden maj-oktober.
Övrigt avfall skall ägaren (skaparen) utan dröjsmål ta med sig och lämna på återvinningsstation. Brott mot detta kommer att beivras. Mera info om sopsortering mm se: Järfälla Kommun / Avfall - Återvinning

Östra Mälaren är nu vattenskyddsområde
Det är således absolut förbjudet att släppa ut miljöfarliga ämnen i hamnområdet (primär skyddszon) eller i vattnet. Exempel på miljöfarliga ämnen är diesel/bensin, glykol, spill- och smörjolja, färg och lösningsmedel, avfettningsmedel mm. Spill och avfall från miljöfarliga ämnen skall tas om hand av ägaren och utan dröjsmål transporteras till återvinningsanläggning.

Om det står oljehaltigt vatten i ditt kölsvin. Pumpa aldrig ut det i Mälarens vatten utan sug upp oljan med absorbtionsmedel (finns i Miljöskyddslådan vid norra bryggan) lägg det sedan i en plastpåse och lämna till återvinningsanläggning.
Om du har glykol (helst propylenglykol) i kylsystemet och kör motorn på land innan sjösättningen, samla upp den glykolhaltiga vätskan och lämna till återvinningsanläggning.

Det är också förbjudet att tömma båttoaletter/hålltankar i Mälaren. Använd om möjligt sugtömmningsanläggning. JBS kommer under sommaren 2012 att starta upp en sådan och den är även VBK välkomna att nyttja.

En karta som visar var hushållssopor ska deponeras finns på anslagstavlan och i den gula Miljöpärmen. Kartan visar också var miljöskyddslådan och brandsläckare är placerade. I ”lilla förrådet” förvaras bl.a miljö- och hälsofarliga kemikalier som hanteras av klubben, som färg och lösningsmedel. Miljö- och hälsofarliga kemikalier ska placeras på särskild invallad plats. För dessa kemikalier finns en pärm med Säkerhetsdatablad, SDB. Anskaffas en ny produkt, som är av kategorin miljö- och hälsofarliga kemikalier, måste ett SDB anskaffas för denna produkt.

Anmälan om olyckshändelse
Olyckshändelser, spill eller läckage, som utgör risk för vattenförorening, skall omedelbart anmälas av den som orsakat eller fått kännedom om tillbudet.
Anmälan görs till:

Mer detaljerade beskrivningar och föreskrifter om vad som gäller vattenskyddsområdet kan ni hitta hos:

*Länsstyrelsen i Stockholms Län www.ab.lst.se
      *Norrvatten www.norrvatten.se

Båtbottenbehandling
Vid skrapning/slipning av båtbotten skall slipdammet tas om hand. T.ex. av dammsugare på maskin och eller presenning under båt. Färgrester är klassade som miljöfarliga och skall tas om hand och lämnas på återvinningsanläggning. Vissa färger är inte tillåtna på ostkusten och insjöar.   Använd dem inte. Mer info om färger kan hämtas hos:

*Håll Sverige Rent www.hsr.se
      *Kemikalieinspektionen www.kemi.se

Samarbete med Kommunen och andra båtklubbar
Det pågår ett omfattande samarbete mellan kommunens miljöorganisationer och båtklubbarna i kommunen. Samarbetet går bra, se e-post från kommunen.

Information och broschyrer
"Värna din miljö och dricksvatten", från Norrvatten och Järfälla kommun, klicka här.
"Info till Mälarens båtägare", från Norrvatten, klicka här.
"Om du måste måla båtbotten", från Kemikalieinspektionen, klicka här.