Bifogade filer: Miljömöte 2011.pdf; Båtklubbar info 2010.pdf

From: Anneli Åstebro [mailto:Anneli.Astebro@jarfalla.se]
Sent: den 25 februari 2011 14:40
To: mona.brantlind@foi.se; hans.hubner@comhem.se; maria.elfstrom@comhem.se; fam.millbert@tele2.se; stepfan@bredband.net; torsten.lund@nxs.se; lars-erik.h@telia.com; melkorka@telia.com; kaj.lundstrom@comhem.se; Per.ericsson@norrvatten.se; Jan Kettisen; Anneli Åstebro; Hans Hedlund
Cc: Anna Gradén; Karin Seleborg; Anders Lundqvist
Subject: Information till båtklubbar från miljö- och hälsoskyddsavdelningen i Järfälla kommun

Hej!

Vill på detta sätt informera om en del nyheter och arbete på miljöområdet för båtklubbar.

Först vill jag gratulera Stäkets Motorbåtssällskap till bidrag för en sugtömningsstation som installeras i hamnen under året.

Jakobsbergs båtsällskap och Viksjö båtklubb har sedan tidigare fått ett sådant bidrag och där projekterar VA-avdelningen avloppsledning till området under 2011.

Arbetet med en ny föreskrift om sugtömning finns på denna länk http://www.transportstyrelsen.se/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/

Vi har inte mer information i frågan utan återkommer med mer detaljer 2012 då vi också hunnit förbereda oss och er för inspektion under året.

Båtklubbarnas egna miljömöte i januari verkar ha varit väldigt lyckat. Se bifogade pdf-filer.

Och vi såg i DN att SM i pimpelfiske var välbesökt! Grattis!

Vi planerar att komma ut med ett nytt informationsblad som ni kan använda till era medlemmar innan sjösättning där vi lägger till information om sugtömningsstationer istället för alkylat-bensin-avsnittet. Kom gärna med nya förslag på information som kompletterar bladet. Vi kollar upp vilka mer platser som är på gång i Mälaren.

Synpunkter bör vara mig tillhanda senast 18 mars.

Ni är välkomna att höra av er med annat också.

Vi ser inget behov av att hålla möte för miljöombud och ordförande i båtklubbarna i kommunens regi under året.

Trevlig helg!

Anneli Åstebro